بررسی عناصر استنلس استیل
بررسی عناصر سازنده استیل ها
بررسی عناصر استنلس استیل
یک شنبه 17 فروردين 1399 ساعت 16:25 | بازدید : 689 | نویسنده : آریا کبیرنژاد | ( نظرات )

اصلی ترین عناصر سازنده استیل ها :

معرفی :

1- آهن : آهن (iron ) عنصر اصلی تولیدی آلیاژهای استیل است. به طور کلی تمامی استنلس استیل ها در تمامی گرید های مختلف تماما آلیاژی از آهن محسوب میشوند. این عناصر در طبیعت به صورت سنگ معدنی آهن (iron ore) رایج بوده و شرکت های تولیدی استیل از این متریال خام اولیه استفاده های زیادی می کنند.

2-  کربن : در اکثر آلیاژهای پایه آهنی کربن همواره حضور فعالی دارد.کربن در آلیاژهای آهن – کربن یا فولادهای ساختمانی ، ابزاری و ... نقش تکمیل کننده در کنار آهن دارد ولی در استنلس استیل ها کربن  نقش به خصوصی ایفا نمی کند و تنها در درصدهای خیلی کمی در استیل ها حضور دارد.که لازم به ذکر است که در آلیاژهای با کربن کم با علامت اختصاری (L) یعنی کربن کمتر برای محیط های جوشکاری بسیار مناسب تر می باشد.(دلیل اصلی آن عدم تولید و ته نشینی کاربید در محل جوش می باشد).

3- کروم : کروم بعد از آهن اصلی ترین عنصر در استیل ها بشمار می رود.این عناصر به آلیاژها خاصیت مقاومت در برابر خوردگی ، سایش و ... میدهد.که در استیل ها اصلی ترین ویژگی قابل بحث آن مقامت به خوردگی آن است.که در درصدهای مختلف برای هر آلیاژ رایج می باشد.هرچه درصد حجمی کروم بیشتر باشدمقاومت به خوردگی استیل بالاتر میرود قابلیت کار در محیط های خورنده تری را خواهند داشت و البته قیمت تمام شده استیل نیز به مراتب بیشتر خواهد.

4- مولیبدن : مولیبدن نیز با توجه به خواصی که از خود نشان می دهد می تواند خواصی همچون مقاومت در برابر خوردگی در سطح، مقاومت به خوردگی در مرز دانه های و مقاومت scc  یا خوردگی استرسی را به استیل اضافه کند.البته باید توجه داشت که میزان این عناصر از یک درصد حجمی خاص بااتر نرود زیرا جدا از این مساله که هزینه تمام شده به مراتب بالا رفته و قیمت نهایی زیادی خواهیم داشت باید به این نکته که امکان ته نشینی این عناصر درمرز دانه ها و به همراه آن عدم رسیدن به ساختار ریز مطلوب و مورد نیاز را پیش بینی کرد.

5- نیکل : این عنصر در آلیاژهایی که استفاده میشود به عنوان جایگزینی برای کربن است ، یعنی به صورت آهن – کروم – نیکل رایج است.این آلیاژها مقاومت به خوردگی بالا ، سختی بسیار خوبی دارا هستند. که البته به دلیل قیمت بالای نیکل قیمت تمام شده این آلیاژها نیز بالا می باشد.

 

توجه : با مشورت با متخصصین خوردگی که آشنایی خوبی با محیط های خورنده و اکساینده دارند همچنین متخصصین شناسایی مواد که می توانند در رابطه با انتخاب گرید مناسب در محیط های مختلف به شما کمک کنند می توانید مناسب ترین آلیاژهای استنلس استیل را برای محی کاری کارگاه یا شرکت یا غیره انتخاب کرد و با عمر بالایی که این متریال دارند تجهیزات کاربردی خود را تا سال ها به طور مستمر استفاده کرد.




برچسب‌ها: استیل , استنلس استیل ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان بررسی عناصر سازنده استیل و آدرس steel1.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 19
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 18
:: باردید دیروز : 2
:: بازدید هفته : 44
:: بازدید ماه : 43
:: بازدید سال : 187
:: بازدید کلی : 1170